Stig Ströms orkester Avesta Stig Ströms orkester Avesta

Jag är född och uppvuxen i bruksorten Avesta, en liten stad i södra Dalarna som liksom de flesta bruksorter på den tiden hade ett mycket utvecklat musikliv. Musiken blev för mig mycket viktig och vid 15- års ålder var jag redan medlem i en dansorkester som under veckosluten spelade dansmusik på olika dansbanor i mellansverige. Under slutet av 50-talet och hela 60-talet var jag medlem i olika dansorkestrar bl.a. i Stig Ströms orkester som här poserar runt den rosa flygeln i Avesta Folkets Park. Musiken vi spelade var dansant jazzmusik. 
 

Splach LP, Ut på Vischan Splach LP, Ut på Vischan

Den andra februari 1970 spelade jag med Kurre Järnbergs TBV Big Band i Gävle och flyttar efter avslutade ingenjörsstudier från Avesta till Hudiksvall, för en anställning på företaget Hiab Foco. Jag kom snabbt i kontakt med lokala musiker och jazzrock gruppen Splash bildades.
Gruppen hade stora framgångar både i Sverige och utomlands, LP-skivan "Ut på Vischan" spelades in. Jag spelade även i Hudiksvalls storband fram till 1977, då jag bestämmer mig för att på heltid satsa på musik. Jag börjar studera musik på SMI (Stockholms Musikpedagogiska Institut) och byter även min hemvist i storbandssammanhang till Sandviken Big Band, som då sökte en lead saxofonist.

Excursion Excursion

Under perioden 1977 till 1984 spelar jag lead saxofon i Sandviken Big Band. Bandet samarbetar med de flesta av Sveriges ledande jazzsolister och sångare, men även internationella storheter stod på gästlistan bl.a. Thad Jones, Bob Brokmayer, Clark Terry m.fl. Sandviken Big Band turnerar även utomlands bl.a. genomförs en turné i Östtyskland, samt ett tre veckors gästspel i Vancouver, Canada där LP-skivan "Live in Vancouver" spelas in.
Jag deltar även i två LP inspelningar med Örjan Fahlström International Big Band, vikarierar flitigt med Gugge Hedrenius Big Blues Band, samt vid ett par tillfällen även med Svenska Radiojazz Gruppen. 
Under den här perioden är även kvartetten Excursion verksam, med många turnéer på Sveriges jazzklubbar, ett flertal radiosändningar, samt utgivning av LP-skivan "Excursion". 

Gugge Hedrénius Big Blues Band Gugge Hedrénius Big Blues Band

1984 lämnar jag helt min deltidsanställning som musiklärare vid den kommunala musikskolan i Hudiksvall och börjar som ordinarie saxofonist med Gugge Hedrènius Big Blues Band i Stockholm. Bandet har en fast scen i Stockholm, men turnerar flitigt i Sverige och utomlands.  1986 spelar bandet 10 dagar i New York, där vi bl.a. delar en måndagskväll med Mel Lewis Big Band på jazzklubben Village Vanguard, samt spelar en lunchkonsert i Bryants Park.
1987 representerar jag Sverige i EBU (European Brodcasting  Union) Big Band, som detta år var förlagt till Amiens i Frankrike.
1988 var det åter dags för en tre veckors turné i USA med GHBBB, som sträckte sig från norra Minnesota via Chicago, New York och avslutades på Epcot Center Jazzfestival utanför Orlando i Florida.

Overseas Overseas

90-talet började med en inbjudan från Tallinn i Estland, som skulle starta upp sin jazzfestival "Jazzkaar" som varit nedlagd sedan 1968. Jag tillsammans med klaviaturspelaren Thomas Jutterström hade en grupp vi kallade för "Bop & Blues Crew" som vi trodde skulle passa utmärkt för ett besök i Tallinn, vilket skulle visa sig vara ett rätt antagande. I Tallinn knöts många nya kontakter bl.a. träffade jag pianisten Aldo Meristo, som jag till och ifrån arbetar med i olika konstellationer. Vi startade bl.a. gruppen "Overseas" med musiker från USA, Krim, Estland och Sverige. Med den gruppen turnerade vi i alla de nordiska länderna, samt spelade in flera radio- och TV program. Aldo och jag spelade på duo in den första CD- skivan"Busstop Jüri", i Estlands historia 1994, samt besökte en jazzfestival i Buenos Aires samma år. Lewin/Meristo Duo utökas sedan till att bli "The Baltic Quartet", som också flitigt utnyttjade de nordiska transportmedlen för att komma till olika konsertställen.

Mass of Joy Mass of Joy




Hemma i Sverige inleder Thomas Jutterström och jag ett samarbete med prästen Bengt Wiklund från Gävle. Vi mixade aktuella bibeltexter med Duke Ellingtons musik och kallade programmet för "Mass of Joy". Detta program blev mycket uppskattat och framfördes i kyrkor, tillsammans med lokala kyrkokörer, i stora delar av Sverige. Det händer faktiskt än idag att vi får förfrågningar om att spela detta program.

Lewin-Landgren Duo Lewin-Landgren Duo

1996 går flyttlasset från Hudiksvall, som har varit min hemstad sedan 1970, till Göteborg. 1998 inleder jag ett samarbete med organisten Johannes Landgren i ett program med musik ifrån Duke Ellingtons tre Sacred Concert. Vi har genom åren turnerat med detta program från Kalifornien i väster till Sibirien i öster, på duo, trio eller tillsammans med körer. Under Ellingtons 100-års jubileum år 1999 spelade vi konserten vid ca.200 tillfällen.
Den 16  september 2001 spelade vi i New York och fick uppleva sviterna efter World Trade Center katastrofen. Den upplevelsen, tillsammans med allt annat våld, som inträffade så gott som dagligen hemma i Göteborg, fick oss att starta den ideella föreningen Music Against Violence. Vi beslutade också att vi i fortsättningen vid våra konserter, alltid skulle ha någon form av ickevåldsbudskap.

"A Great Day In Stockholm 1996"   Photo: Leif-Erik Nygåds

Johannes Landgren Pip Orgel, Kjeld Lauritsen Hammond orgel och Håkan Lewin Altsaxofon
Johannes Landgren Pip Orgel, Kjeld Lauritsen Hammond orgel och Håkan Lewin Altsaxofon

År 2002 spelar vi in CD-skivan "Freedom the vision", nu på trio tillsammans med den danska Hammond organisten Kjeld Lauritsen. Musiken på denna skiva består av Afro-American Hymns uppblandat med med musik komponerad av Duke Ellington och Billy Strayhorn.

Johannes Landgren och Kield  Lauritsen i New York Johannes Landgren och Kield Lauritsen i New York

2004 den 18 januari, återvänder vi till New York för en konsert på Martin Luther King dagen i jazzkyrkan St. Peters Church på Manhattan. Vi hade givit ut CD-skivan "Freedom the vision", vars musik man tyckte skulle passa på Martin Luther King- dagen. Nu spelar vi på trio tillsammans med den danska Hammond organisten Kield Lauritsen. 

Lewin-Landgren Duo, Hvar, Kroatien Lewin-Landgren Duo, Hvar, Kroatien

















Senare samma år besöker Johannes och jag Kroatien för ett par konserter och hösten 2004 är det dags för vårt första besök i Tjeljabinsk, Ryssland.

Präst i St. Peters Church, New York
"Stoned" saxofonist i Tjeljabinsk
Landgren i Sibenik, Kroatien Landgren i Sibenik, Kroatien

Vi återvänder år 2005 till Kroatien och Tjeljabinsk för längre turnéer. Till Ryssland har vi då med oss trumslagaren Jon-Erik Björänge samt Duke Ellingtons "associated editor" Patricia Willard.
Johannes Landgrens och mitt samarbete fortsätter med flertalet konsertturnéer både nationellt och internationellt. 

Sandviken Big Band Sandviken Big Band

Vi samarbetar år 2009 med Sandviken Big Band i CD-produktionen "In The Name Of Freedom", samt spelar samma år och år 2010 konserter med GWO (Göteborg Wind Orchestra) i ett program med Duke Ellington musik. Vi samarbetar även på trio med trumslagaren Jon-Erik Björänge och med många körer, samt spelar en konsert den 4 juli 2014 i
Gedänchtnis kirche i Berlin, som bandades för en kommande CD-skiva.

Lewin, Willard och Björänge i Tjeljabinsk
Björänge och Lewin i Berlin
Tommy Kotter Tommy Kotter

Under denna period spelar jag också i andra sammanhang i Sverige bl.a. på duo med pianisterna Tommy Kotter och Eldar Levgran.

Gugge Hedrénius Big Blues Band Gugge Hedrénius Big Blues Band

Vid några tillfällen sammankallas även Gugge Hedrénius Big Blues Band i olika konstellationer, för några enstaka konserter.

The Storyteller The Storyteller

 En  kvartett under programrubriken "The Storyteller" ser också dagent ljus, bestående av pianisten Simon Westman, basisten Mattias Grönroos samt trumslagaren Jon-Erik Björänge som rytmsektion. Denna kvartett spelar några konserter i mellansverige bl.a. i Sundsvall den 16 april 2012.
 

Gaza Singing for Peace, Gaza City Gaza Singing for Peace, Gaza City
















År 2012 får Music Against Violence en förfrågan från Palestina, om att med föreningens budskap och tillsammans med musikintresserade ungdomar från Gaza, driva ett musikprojekt på plats i Gaza. Under rubriken "Gaza Singing for Peace" och med ekonomiskt stöd från Folke Bernadotteakademin, resulterar detta projekt i två konserter i Gaza City den 20 -21 november 2013, samt release av DVD-skivan "Gaza Singing for Peace" våren 2015. På plats i Gaza från Sverige fanns Gunno Palmquist dirigent, Thomas Jutterström keyboard, Jon-Erik Björänge trummor samt undertecknad. 

Eldar Levgran
Hedrénius grupp 8
Lewin-Meristo Kvartett Lewin-Meristo Kvartett

Samarbetet med pianisten Aldo Meristo fortsätter också med konserter och festivalspelningar i Estland.

Lewin- Meristo Kvartett
DVD, Gaza Singing for Peace
Gaza Singing for Peace, Gaza
Gaza Singing for Peace, Gaza

Den 10 februari 2015 arrangeras den fjärde festivalen i Tjeljabinsk, Ryssland i ett nytt fräscht konserthus. Johannes och jag blir inbjudna, vilket innebär att vi har deltagit i alla fyra festivalerna sedan starten 2004. Jag får den stora äran att spela en melodi som startar hela festivalen. Vid den första festivalen 2004 spelade jag melodin ifrån lökkupolen i en kyrka som då var det gamla konsertstället. Nu spelade jag från taket på det nya konserthuset under överinseende av festivalens grundare och konstnärlige ledare Vladimir Khomyakov. Publikresponsen var som vanligt enorm och alla festivaldagarna videobandades. 

Vladimir Khomyakov
Lewin-Landgren Duo, Göteborg Wind Orchestra,  Foto: Jennifer Hawkins Lewin-Landgren Duo, Göteborg Wind Orchestra, Foto: Jennifer Hawkins

Konsert tillsammans med GWO (Göteborg Wind Orchestra) i Kronhuset, Göteborg den 3 februari 2016. Dirigent Örjan Fahlström.

Deltagare i festivalen, Tjeljabinsk
Lewin-Meristo Quartet featuring Inga Kaare. Foto: Katrin Kullamaa-Haabeth. Lewin-Meristo Quartet featuring Inga Kaare. Foto: Katrin Kullamaa-Haabeth.

Konsert i Hotell Radisson Blu Tallinn, Estland den 22 februari 2016. Aldo Meristo piano, Taavo Remmel Bas, Aivar Vassiljev trummor, Håkan Lewin saxofon och Inga Kaare sång.

Den27 september 2016 kom denna CD.
Gruppen Made In Gothenburg ser dagens ljus.
Made In Gothenburg hade sin premiärkonsert den 11 mars 2017.
Göteborgs Domkyrka 2017-07-01 Göteborgs Domkyrka 2017-07-01

Sommarturné 2017.
Lewin&Landgren Duo

Några röster från publiken, samt en bild från vår turné.
"Ville bara skriva några rader och tacka så mycket igen för en fantastisk fin konsert idag i Västerhaninge kyrka. Det var verkligen otroligt vackert. Både Medryckande och känslosamt. Jag blev verkligen berörd på djupet och är man en musikälskare så går det ända in i själ och hjärta".
"ETT STORToch VARMT TACK för att ni delar med er av er begåvning och musikalitet! Njöt i fulla drag igår och blev även rörd till tårar".
"Grymt bra konsert i Arjeplogs kyrka!"

Avslutningskonserten den 2017-09-29. Avslutningskonserten den 2017-09-29.

Den femte "Jazz and Pipe Organ" festivalen i Tjeljabinsk, Ryssland. Tre dagar 27-29 september 2017, med musiker från Tyskland, Polen, Norge, Ryssland samt duon Lewin-Landgren från Sverige. Varje konsert så gott som utsåld och som vanligt en oerhört entusiastisk publik. Det är faktiskt lite speciellt att spela för den ryska publiken! Ett stort och varmt tack till Vladimir Khomyakov och hans medarbetare, ingen nämnd och ingen glömd, för ett fantastiskt arbete!

Konsert tillsammans med Eldar Levgran i Lina kyrka Södertälje, den 12 november 2017.

Tysklandsturné augusti 2018. Konsert i Kaiser-Wilhelm-Gedächtnis-Kirche Berlin, den 9 augusti 2018.

Orgelläktaren i Gedächtnis-Kirche.
Monumentet från andra världskriget i anslutning till Gedächtnis-Kirche.

Lewin Landgren Duo firar 20-årsjubileum.
Hösten 2018 har Lewin-Landgren Duo varit verksamma i 20 år. Första konserten spelades i Stora Tuna Kyrka, Borlänge Sverige, hösten 1998.
Under dessa 20-år har Duon spelat hundratals konserter på duo, trio, tillsammans med körer och större ensembler, i Sverige och utomlands. Det har blivit 4 USA turnéer, 6 konsertbesök i Ryssland, 3 sommarturnéer i Kroatien, kulturutbyte med Gaza (Palestina), otaliga turnéer i Sverige, samt konsertbesök i de flesta europeiska länder.
Flera radio och TV program har blivit inspelade och 6 CD-skivor har producerats.
Vi kommer att fira dessa 20 år med jubileumskonserter, under hösten 2018 och våren 2019, med start i Tjeljabinsk, Ryssland, den 26 – 29 september 2018.  Mer info. www.lewinlandgren.se

Jazz & Pipeorgan Festival 2018.
Den sjätte Jazz & Pipeorgan festivalen arrangerades i Tjeljabinsk, Ryssland den 26 - 29 september 2018. Lewin & Landgren Duo har medverkat i alla sex festivalerna 2004, 2005, 2008, 2015, 2017 och 2018. Duon är inbjuden till nästa festival, september 2019, då förutom festivaldeltagande en längre turné kommer att genomföras i Ryssland
 

Sista konserten den 29 september 2018 med artister från Österrike, Israel, Tyskland, Ryssland och Sverige.

Hösten 2018 tas programmet "The Soryteller" upp igen. Denna gång på duo tillsammans med pianisten Tommy Kotter. The Storyteller ingår som en programpunkt i MCV (Musikcentrum Väst) utbud till biblioteken i Västra Götalands län.
Programförklaring samt några publika röster
Jazzsaxofonisten Håkan Lewin började sin musikaliska bana i Avesta på 50-talet och har sedan dess turnerat från Kalifornien i väster till Sibirien i öster. Under sina turnéer har Håkan hunnit samla på sig en hel del berättelser och anekdoter. I programmet "The Storyteller" varvar han sådana berättelser med musikaliska pärlor ur jazzhistorien som han framför tillsammans med pianisten Tommy Kotter. www.lewinhakan.se ; www.lewinlandgren.se
Några publika röster:
Tack för en strålande konsert! Den bästa konsert ni haft i serien Musik på biblioteket! Tänk att få se och höra världsartister i Vänersborg! Musiken i lördags var den bästa jag hört på länge! (Vänersborgs bibliotek)
Dina berättelser var mycket intressanta och avvägningen var perfekt. Musiken underbar och din pianist var speciell och härlig att lyssna på. 
Bara superlativ med andra ord. (Sjöviks bibliotek Lerum)
En glimrande föreställning. Vi njöt hela tiden. Tack Håkan och Tommy. (Kungsbacka)

Den 28 april 2019, premiär för Brewhouse Ballroom!
Upplev Jazzkulturen från 30-talets New York.
Brewhouse Ballroom är ett nytt dans- och jazzkoncept med inspiration från 30-talets New York som Gugge Hedrénius tog till Stockholm och gjorde till succé på 80-talet. Nu är det äntligen dags för premiär i Göteborg!
”Folk dansade tills fukten droppade från ventilationen”, säger kapellmästare Håkan Lewin som spelade med Gugge Hedrénius fram till hans död 2009 och som nu för konceptet vidare.
Kom och njut av musiken, dansen, barmenyn och ett härligt mingel. Här finns plats för alla oavsett om man vill hänga i baren eller dansa som om det inte fanns någon morgondag. En eftermiddag för alla dans- och jazzälskare.
En upplevelse du inte vill missa!
Livebandet, Blues and Swing Crew 
Håkan Lewin, altsaxofon (kapellmästare)
Rune Leander, tenorsaxofon
Jan Forslund, barytonsaxofon
Martin Barkstedt, trumpet
Lars-Göran Dimle, trombon
Tommy Kotter, piano
Fredrik Bergman, bas
Benkt-Åke Nilsson, trummor

Den 28 april står Håkan Lewin som kapellmästare på Brewhouse Ballrooms scen med fullt band och återupplivar Gugge Hedrénius mytomspunna, bluesmättade jazzmusik; nästan på dagen tio år sedan Gugge gick bort och lämnade sitt musikaliska arv vidare i Håkans försorg.
– Gugge hade brottats med sjukdom en längre tid och jag minns så väl att vi satt efter en spelning när han sträckte sig efter mappen med sina arrangemang och sa ”Håkan nu får du ta hand om den här och föra den vidare”, säger Håkan Lewin som spelade med Gugge Hedrénius Big Blues Band, till och ifrån, med början på 70-talet och fram till hans bortgång 2009.
Nyanser av mörker
De kalla vindarna fick många att fälla upp kragen den aprilnatten. Tålmodigt och med stor förväntan inombords stod en liten pojke mellan sina båda föräldrar och kramade deras händer. Alla sinnen var spetsade i ett försök att upptäcka det förestående. Men även i sin starkaste ansträngning såg han bara olika nyanser av mörker.
Men så plötsligt. Det dova ljudet från en bastrumma letade sig fram till pojkens öron. Han tittade upp på sina föräldrar för att se om ljudet hade nått dem också. Sedan kom bleckblåset. Nu började pojken även kunna se små, små eldar som dansade fram långt därborta i takt med musiken. De var äntligen på väg. Efter vad som hade känts som en evighet av väntan, var de äntligen på väg.
Frapperad av musiken
– Jag blev frapperad av det här med musik väldigt tidigt och har fortfarande starka minnen från när jag stod och höll mamma och pappa i handen och väntade på att Avesta Jernverks musikkår och fackeltåget skulle gå från valborgsmässofirandet till folkparken som öppnade den sista april varje år, säger Håkan Lewin.
– Det var otroligt mycket kultur och framförallt musik i de där bruksorterna på den tiden. Avesta Jernverk sponsrade i princip all kultur på orten. Det var tack vare det som en massa dansorkestrar växte fram och spelade runt omkring på dansbanorna. Det var där jag också började musicera.
Gick upp i musiken
Håkan gick upp i musiken så pass mycket att hans föräldrar så sakteliga började ifrågasätta hans prioriteringar. Som arbetargrabb fanns det en önskan om att han skulle läsa och bli något annat, helst ingenjör.
– Jag fick ju alltid höra av farsan att jag skulle läsa så att jag skulle slippa gå som honom på Avesta Jernverk ett helt liv, och det gjorde jag faktiskt. Jag tog en ingenjörsexamen samtidigt som jag åkte runt och spelade jazzmusik på dansbanorna.
Efter ingenjörsexamen var det ändå musiken som avgjorde vart Håkan valde att bosätta sig. Han flyttade för att spela med Hudiksvalls Storband och senare vidare till Sandviken och Sandvik Big Band. Mitt i allt detta bytte han dessutom ingenjörsjobbet mot studier till musiklärare i Stockholm i slutet på 70-talet.
– Det var då jag började vikariera mycket för Christer Boustedt i Gugges band och det var också i den vevan som Gugge startade upp Gugges Ballroom på Bal Palais i Stockholm.
Tappade i popularitet
Inspirationen till jazz- och danskonceptet Ballroom som Gugge tog med sig hem från USA hämtade han från 30-talets New York. Det kan tyckas märkligt att han valde att göra detta i en tid då jazzmusiken började tappa i popularitet på dansbanorna till förmån för dansbanden. Men enligt Håkan Lewin var det inget som oroade Gugge.
– Han gav sig inte. Gugge Hedrénius var en riktig fighter för sin musik. Det visar sig inte minst i en klassisk episod där Gugge var engagerad att spela på en dansrestaurang i Stockholm. Krögaren vägrade betala bandet då han ansåg att de inte spelade dansmusik utan jazz. Det gick så långt att det blev domstol av det där och Gugge engagerade hela bandet för att spela för rätten, så att de skulle kunna bedöma om det gick att dansa till musiken eller inte. Gugge vann ju det där till slut.
Village Vanguard
Att vara en del av Gugge Hedrénius Big Blues Band öppnade upp möjligheter för Håkan. Han fick besöka många av de platser som han bara hade kunnat drömma om som ung grabb hemma i Avesta. Håkan berättar med vördnad och närvaro i rösten om alla de känslor som kom till honom första gången han skulle spela på den legendariska jazzklubben Village Vanguard i New York 1986.
– Alla stora namn har spelat där. Jag minns så väl när jag tog det första steget upp på scenen, det var stort. Det var en hel arsenal av känslor som kom över mig. Det där var någonting man hade drömt om att få göra ända sedan barnsben. Sedan första gången jag hörde Louis Armstrong spela ”Oh when the saints go marching in”, på den lilla radion hemma i köket i Avesta, så var jag fast i jazzen på något vis. Att då få gå upp på en av de största scenerna i jazzhistorien kändes oerhört stort.
Sedan dess har Håkan fortsatt att åka världen över på turnéer med sin altsaxofon som ständig följeslagare och han är lika aktiv nu som när han en gång började. I september i år åker han för sjunde gången till Ryssland för att spela sex dagar i rad på jazzfestivalen i Tjeljabinsk.
Brewhouse Ballroom
Om Brewhouse Ballroom uppnår samma atmosfär och magiska energi med Gugge Hedrénius musik, som Gugge själv uppbådade på Bal Palais och Strömsborg i Stockholm under 70- och 80-talet, återstår att se. Håkan Lewin är i alla fall övertygad om att den här hyllningen kommer att bli någonting alldeles extra.
– Bara att få ta sig an Gugges mapp med arrangemang igen känns verkligen speciellt. Det som gjorde Gugge unik var ju att han såg till individerna i orkestern och skrev arrangemangen utifrån varje enskild musiker. Ensemble- och solistpartier kompletterade och stöttade varandra och varje medlem i bandet tilläts sätta sin egen färg på arrangemanget.
Håkan Lewins musikaliska resa började med upplevelsen från Avesta Jernverks musikkår en valborgsmässoafton i barndomen. Via åtskilliga konsertscener världen över ställer han sig nu som kapellmästare på Brewhouse Ballrooms scen. Med sig har han en mapp med arrangemang från en av de allra största jazzlegendarerna i svenskt musikliv. En mapp som på nytt öppnas upp och visar Gugge Hedrénius storhet, nästan på dagen tio år sedan hans bortgång.

"Jazz and Pipeorgan Festival" Chelyabinsk, Russia, 23 - 28 September 2019.
Johannes Landgren och jag spelade totalt 5 konserter i Chelyabinsk med omnejd. 2 konserter i Chelyabinsk och i Troitsk, Miass samt Yuzhnouralsk. Samtliga konserter spelade vi för utsålda konsertsalar. 

Gala Concert in Chelyabinsk, Russia, September 28 2019.
Gala Concert in Chelyabinsk, Russia, September 28 2019.